Welkom bij

Huisartsen Leest

Afspraak maken

Gelieve NIET-DRINGENDE vragen via MAIL (info@huisartsenleest.be) te sturen om telefonische overbelasting tijdens de raadpleging te beperken.

Patiëntenstop

Gezien de drukte in onze praktijk zijn wij genoodzaakt een patiëntenstop in te voeren. Wij nemen dus geen nieuwe patiënten meer aan.
Graag willen wij op deze manier voldoende tijd blijven voorzien voor onze vaste patiënten en een goede opvolging garanderen.

Raadpleging

Help uw dokter een handje en tracht zo vaak als mogelijk op raadpleging te komen. Huisbezoeken zijn voor minder mobiele patiënten of voor als u te ziek bent om tot op de praktijk te komen. Het werken in de consultatieruimte zelf heeft zowel voor de huisarts als voor U het meeste voordeel : het dossier is bij de hand en het onderzoek gebeurt in goede omstandigheden: op een onderzoekstafel, bij ideale belichting en met alle noodzakelijke apparatuur bij de hand.

Afspraken

Wij werken altijd op afspraak. Afspraken maken voor een raadpleging kan elektronisch via onderstaande link.

Zoals U ongetwijfeld al gemerkt hebt krijgen wij elke dag zeer veel telefoonoproepen te verwerken, met uitlopen van de consultaties en langere wachttijden tot gevolg, hetgeen lijdt tot frustraties voor zowel de (wachtende) patiënt als de (gestresseerde!) arts. Daarom appreciëren wij het ten zeerste moest U uw afspraak via elektronische weg boeken.

Moest het toch blijken dat u via elektronische weg geen afspraak kan boeken op een voor u geschikt moment kan er via telefonisch overleg wel altijd geprobeerd worden een geschikt moment te vinden. Voor huisbezoeken hebben we liefst dat u telefonisch contact opneemt.

Via deze link komt U op onze elektronisch agenda. Wij aanvaarden geen nieuwe patiënten. Alleen gekende patiënten kunnen een afspraak maken.
Voor de afspraken gelden enkele regels:

  • Door onvoorzienbare omstandigheden (spoedgevallen, telefoongesprekken, lange consultaties, …) kunnen de wachttijden soms oplopen.
    Uw dokter doet echter al het mogelijke om op tijd te zijn en zijn afspraak na te komen. Gelieve hiermee rekening te houden en zelf ook op tijd te komen.
  • Indien u, door omstandigheden, niet op tijd kan komen, graag vooraf even telefonisch verwittigen.
  • Annuleer tijdig uw afspraak online als u niet kan komen.
  • Komt u met meer dan één persoon, vraag dan ook meerdere afspraken.
  • Voorziet u een langer gesprek voor uw problematiek, vermeld dit dan bij aanvraag, zodat we met de tijdsduur rekening kunnen houden.
  • Spoedgevallen kunnen tussendoor opgevangen worden, na telefonisch overleg.
  • Indien er geen afspraken meer vrij zijn op de dag zelf maar u inschat dat uw medisch probleem dezelfde dag nog hoeft gezien te worden, dan mailt of belt u best naar de praktijk om dit verder te bespreken.
    Er kan (meestal) wel voor een oplossing gezorgd worden.

Telefonie en e-mails

Gelieve, indien mogelijk niet te bellen voor voorschriften en andere attesten, dit om de telefonie-stress zoveel mogelijk te beperken. Wij appreciëren dit ten zeerste!

Via e-mail: info@huisartsenleest.be:

  • Voorschriften
  • Attesten
  • Allerlei documenten waar een handtekening/stempel voor nodig is.

In de brievenbus:

  • Voorschriften
  • Attesten
  • Allerlei documenten waar een handtekening/stempel voor nodig is.

Aandachtspunten:

  • Vermeldt bij de aanvraag steeds duidelijk de naam van de medicatie, eventueel de merknaam, de dosis(sterkte), en het aantal tabletten of capsules (of bij een zalf bijvoorbeeld het aantal gram).
  • Vermeldt op attesten (in potlood of op een post-it) steeds de data die ingevuld moeten worden.
  • Aanvragen die verstuurd worden voor 18h ’s avonds zullen dezelfde dag nog elektronisch verstuurd worden naar de apotheek zodat u ze daags nadien kan gaan ophalen met uw identiteitskaart (dit kan in iedere apotheek over gans het Belgische grondgebied). Bestel uw voorschriften dus goed op tijd zodat u niet zonder valt. Via de Helena app ‘Mijn Geneesmiddelen’ kan je altijd volgen welke medicatie een dokter voor jou naar de apotheek heeft gestuurd.
  • Voorschriften of attesten die in het weekend gemaild worden, worden maandag beantwoord.

Huisarts van wacht

Indien u uw huisarts niet kan bereiken, kan u op weekdagen na 19h00 en tijdens weekenddagen steeds bellen naar de huisarts van wacht op het telefoonnummer 1733.

Covid-19

Voor algemene vragen en de huidige maatregelen: bel 0800 14 689 of ga naar http://www.info-coronavirus.be.
Vraag uw ziekteattest aan via e-mail: info@huisartsenleest.be en probeer om besmetting te voorkomen de wachtkamer te vermijden.
Indien u zich ongerust maakt over uw gezondheid en een consultatie wenst draagt u een mondmasker als u positief bent getest.

Helena

Helena is een beveiligd digitaal patiëntenportaal waarop je voorschriftjes, attesten, ziekenhuisverslagen, labo’s, … kan consulteren, downloaden en afprinten. Het is ook een eenvoudige manier voor je huisarts om verslagen, kopieën van voorschriften, kinévoorschriften, betaalbewijzen en dergelijke op een GDPR-correcte (Europese privacyregels) manier door te sturen.  Je kan je inloggen op het Helena-patiëntenplatform via Itsme of via een e-ID-reader.

Dit is de link naar de website: helena.care